به گزارش اقتصاد آنلاین؛ در پی توافقات حملونقلی میان ایران و قطر، از ۱۸ تیرماه پرواز مستقیم تهران به دوحه برقرار میشود؛ این اقدام بخشی از راهبرد کلان دو کشور برای تقویت همکاریهای ترانزیتی، دریایی و هوایی است.
با نزدیک شدن به تابستان، روابط ایران و قطر در حوزه حملونقل وارد مرحلهای تازه شده است. از چهارشنبه ۱۸ تیرماه ۱۴۰۴ (۹ جولای ۲۰۲۵)، پرواز مستقیم میان تهران و دوحه به طور رسمی آغاز خواهد شد.
این پرواز توسط شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) در روزهای چهارشنبه هر هفته انجام میشود.
برنامه پروازی آنطور که هما اعلام کرده پرواز رفت با شماره ۶۲۰ از تهران به دوحه، ساعت ۱۵:۴۰• پرواز برگشت با شماره ۶۲۱ از دوحه به تهران، ساعت ۱۱:۳۰ به وقت محلی
پروازها، فقط آغاز مسیر است
این گام هوایی تنها بخشی از نتایج همکاریهای اقتصادی و ترانزیتی ایران و قطر و همچنین دیدار اخیر وزیر راه و شهرسازی ایران فرزانه صادق با مقامهای قطری در دوحه است؛ جایی که علاوه بر توافق بر سر افزایش پروازها، سه کریدور مهم ترانزیتی نیز محور گفتوگوها قرار گرفت.
۱. کریدور شمال–جنوب: مسیر سنتی ایران، روسیه و هند، اکنون با حضور قطر، افقهای تازهای برای تجارت از خلیج فارس تا آسیای مرکزی و کشورهای شمالی ایران ترسیم میکند.
۲. کریدور عشقآباد: یک مسیر ترانزیتی چندوجهی که از ترکمنستان تا عمان امتداد دارد و کالاها را از طریق ایران، سریعتر از مسیرهای دریایی جابهجا میکند.
۳. کریدور ترکیه–ایران–قطر: مسیر سهوجهی که از استانبول تا بندر رویس قطر کشیده شده و با حدود ۳۶۶۰ کیلومتر طول، جایگزین مهمی برای مسیرهای سنتی خلیج فارس محسوب میشود. این کریدور پس از تحریم قطر در سال ۲۰۱۷ شکل گرفت و همچنان نقش پررنگی در تجارت منطقهای ایفا میکند.
سرمایهگذاری مشترک در بندر دیر و تقویت همکاری دریایی
از دیگر محورهای گفتوگو، پیگیری تفاهمنامه توسعه بندر دیر در استان بوشهر با مشارکت سرمایهگذاران قطری بود؛ تفاهمنامهای که در مهر ۱۴۰۳ امضا شده و اکنون وارد مرحله اجرا شده است. راهاندازی خط مسافری دریایی میان بنادر جنوبی ایران و بندر رویس قطر نیز یکی دیگر از اقدامات در دست بررسی است.
ترانزیت، کلید دیپلماسی منطقهای ایران
به گزارش اندیشکده هِتِکس (HETEX)، آغاز پروازهای مستقیم تنها بخش کوچکی از نقشه بزرگ اتصال ژئوپلیتیکی ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس و آسیای مرکزی است. تهران در حال تثبیت موقعیت خود به عنوان حلقه میانی کریدورهای بینالمللی است؛ حلقهای که میتواند از ظرفیت هوایی، ریلی، زمینی و دریایی بهرهبرداری کند و اقتصاد ایران را شکوفا کند.
صنعت هوانوردی با ۳.۵ تریلیون دلار درآمد، حدود ۴.۱٪ از تولید ناخالص داخلی (GDP) جهان را تشکیل میدهد. این صنعت، نقش حیاتی در ارتباط دادن مردم، کسبوکارها و فرهنگها در سراسر جهان و اتصال آن ها به بازارهای جهانی دارد و سهم پررنگ آن در اقتصاد جهان شامل نه تنها خطوط هوایی، بلکه فرودگاهها، تولید هواپیماها، گردشگری و لجستیک نیز میشود.
منبع خبر: اقتصاد آنلاین