به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، علیرضا صلواتی آخرین قطار سریعالسیر تهران - قم - اصفهان را تشریح کرد و گفت: این قطار مهمترین و بزرگترین پروژه عمرانی وزارت راه است که بیش از یک دهه از عمر آن می گذرد و فراز و نشیبهای بسیاری را پشت سر گذاشته است.
وی افزود: علیرغم همه فراز و نشیبهای پروژه پیشرفت خوبی دارد، زیرا این مگاپروژه بوده و در خاورمیانه کم نظیر است.
مجری طرح راه آهن سریع السیر تهران - قم - اصفهان تصریح کرد: در مسیر اصفهان - قم راهآهن نداریم و ۷۵ درصد زیرسازی آن به اتمام رسیده است. آمادگی انجام روسازی و ریلگذاری در محور را داریم و میتوانیم در کمتر از یکسال روسازی انجام دهیم و آن را تکمیل کنیم. همچنین ۲۵ درصد مابقی هم در کمتر از شش ماه قابل تکمیل است.
وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می کرد در ادامه گفت: در بخش معارضات مسیر شامل معارضات تاسیساتی و ملکی بیش از ۸۵ درصد برطرف شده و مانعی در فرآیند کار وجود ندارد. همچنین ابنیه فنی نیز تقریبا بیش از ۷۰ درصد انجام شده است. این ابنیه فنی شامل کانال ها،تونلها، و پلها است که به نتیجه رسیده و آماده اجرای فرآیند روسازی هستیم.
صلواتی در بخش دیگری از صحبت هایش به مزیتهای طرح اشاره کرد و گفت:با این طرح تکنولوژی پیشرفته وارد کشور میشود. سرعت متوسط قطار در کشور ۷۰ تا ۸۰ کیلومتر بر ساعت است که برای ما خوب نیست، زیرا کشوری به این گستردگی و پیشرفت در زمینههای مختلف علمی، نظامی و .... شایسته نیست که به این دانش فنی مجهز نباشیم.
به گفته وی، میتوانیم این تکنولوژی را در سایر خطوط یعنی مسیرهای تهران - مشهد و تهران - تبریز و ... توسعه دهیم و به توسعه کریدورها نیز کمک کنیم.
وی با اشاره به اینکه رقابت بین کشورها رقابت کریدورها است، گفت: با احداث شبکه سراسری در شمال - جنوب و شرق - غرب در مسیر جاده ابریشم قرار می گیریم و کشورهای حاشیه خلیج فارس به این سیستم مجهز میشوند و میتوانیم در داخل کشور از هواپیما بینیاز شویم، زیرا وقتی سرعت سیر زیاد شود و طولانیترین سفرها هفت تا هشت ساعت باشد سفر ریلی مزیت خواهد داشت.
مجری طرح راه آهن سریع السیر تهران - قم - اصفهان گفت: زیرسازی مسیر تکمیل شده و یکسال آینده میتوانیم روسازی را به اتمام برسانیم و کمتر از دو سال و نیم آینده و قبل از دولت چهاردهم کل طرح قابل بهره برداری خواهد بود و مردم میتوانند از این قطار استفاده کنند.
وی در پایان گفت: روند اجرای طرح کند شده است ولی همچنان جریان دارد. موانع در حال برطرف شدن است. سازمان برنامه و بودجه به یک طرح مشترکی با وزارت راه رسیده است. آخرین موضوع همکاری بانک مرکزی در موضوع فاینانس و LC است. پیگیر این موضوع هستیم و اگر همراهی بانک مرکزی باشد مشکل دیگری نخواهیم داشت.
منبع خبر: اقتصاد آنلاین