به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از همشهری آنلاین، تورم و افزایش قیمت در فروش بلیتهای سینما، تئاتر و موسیقی هر ساله دیده میشود، تورمی که گاهی هیچ موازنهای با چرخه تولید و دستمزدها ندارد و گاهی قیمتهای بیش از حد در تئاتر و موسیقی صدای منتقدان و مخاطبان را در میآورد. اما این گرانی در روزهای اخیر بیشترین رکورد را زده، گرانترین بلیت کنسرت مربوط به اجرای روزبه نعمتاللهی در حیاط کاخ نیاوران است که سقف فروش بلیت این کنسرت تا سه میلیون تومان نیز رسیده است.
اسفند سال پیش بود که قیمت بلیت کنسرتهای پاپ به سقف یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید، قیمتی که علاقمندان به کنسرت تا چند ماه قبلش آن را تا سقف ۹۰۰ هزار تومان خریداری میکردند اما به نسبت قیمت اسفند سال گذشته و گذشت ۴ ماه، ناگهان کنسرتی در پایتخت برگزار شد که قیمت آن از کف ۸۰۰ هزار شروع و به سه میلیون تومان رسیده است. موضوعی که باعث واکنش مدیر دفتر موسیقی نیز شده است.
در کنار گرانی بلیتهای موسیقی، همین بلیتها در بازار سیاه و فروش ازسوی افرادی در سایتهای مختلف هم باعث شده که گیشه کنسرت دچار مشکلات زیادی شود.
فهرست مطالب
کنسرتهای لاکچری
افزایش بیرویه بلیتها به طور قابل توجهی باعث کاهش تقاضا و ریزش مخاطب شده و نمیتوان این موضوع را انکار کرد. به زعم بسیاری از کارشناسان رشد سهباره قیمت بلیت در کمتر از سه ماه باعث شده کنسرتها تبدیل به کالایی فرهنگی «لاکچری و دور از دسترس» برای بخش قابلتوجهی از جامعه شوند. همچنین چنین قیمتهایی مخاطبان را دلسرد و باعث شده ترجیح بدهند در خانه خود بنشیندد و موسیقی دلخواه را گوش بدهند. هر چند دولت و دفتر موسیقی نیز به دلیل «افزایش بینظم و غیرشفاف قیمتگذاری» وارد عمل شدهاند و قصد دارند تعرفههای جدید بلیت را تعیین کنند، اما به نظر میرسد این ورود بتواند جلوی افزایش بیرویه برخی از کنسرتها را بگیرد.
نوجوانان و جوانان محروم از کنسرت
دامن زدن به نابرابری فرهنگی و کاهش دایره مخاطبان کنسرت از نتایج گرانی بلیت کنسرت خواهد بود، بلیت کنسرت که به عنوان کالای لوکس باعث میشود بخشی از علاقمندان به موسیقی که معمولا رده سنی نوجوان و جوان را در نظر میگیرد، از تماشای کنسرت محروم شوند. مخاطبان عادی با دغدغه هزینه از کنسرت رفتن صرفنظر کنند.
کاهش دایره مخاطبان کنسرت
این سطح قیمتدهی، فراتر از قدرت خرید بسیاری از خانوادهها است و منجر به کاهش قابل توجه حضور مخاطبان و تبدیل کنسرت به یک تجربه فرهنگی اقلیتی شده است. عدم توازن میان کیفیت اجرا و هزینه، هماهنگی ضعیف با قدرت خرید و فقدان چارچوب شفاف قیمتگذاری، از اصلیترین دلایل این عقبنشینی بودهاند.
واکنش مدیر دفتر موسیقی
بابک رضایی، مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد در واکنش به این گرانی عنوان کرد: بنده کمتر از دو ماه است که سمت مدیرکل دفتر موسیقی را برعهده گرفتهام و در این مدت متوجه مشکلات بینهایت این مجموعه شدهام. یکی از مشکلات، قیمتگذاری بلیت برای کنسرتهای اینچنینی است که در دفتر موسیقی به بررسی آن پرداختهایم؛ چراکه این ارقام برای قیمت بلیت یک کنسرت مورد تایید من نیست. زمانی که درباره قیمت بلیت این کنسرت به من اطلاع داده شد، بلافاصله گفتم که باید مانع برگزاری و بلیت فروشی آن شد. برای بلیت فروشی کنسرتها باید یک تعرفه مشخص شود و نباید این گونه باشد که هر کسی صبح که بیدار میشود تصمیم بگیرد در آن روز به قیمتی که دوست دارد، بلیتفروشی کند. حداقل باید با دفتر موسیقی هماهنگیهای لازم انجام شود که به یکباره شاهد جهش قیمت دو برابری در کمتر از یک ماه نباشیم.
وی ادامه میدهد: سعی داریم بعد از توقف برگزاری دو ماهه کنسرتها در ایام محرم و صفر، برای مسئله قیمت بلیت کنسرت و سایر موارد مربوط به برگزاری کنسرتها برنامهریزی کنیم. اکنون مدتی است که به همکارانم اعلام کردهام که باید مسئله قیمتگذاری اجاره سالنهای کنسرت را که در تعیین قیمت بلیتهای کنسرت امری مهم است، بررسی کنیم. درحقیقت باید مشخص کنیم که قیمتگذاریهایی که در سالنها بدون حساب و کتاب اتفاق میافتد را چه کسی مشخص میکند که برای یک شب اجاره سالن مثلاً یک میلیارد تومان دریافت میکنند. به طور کلی ابتدا باید هزینههایی را که بابت برگزاری کنسرت صرف میشود، بررسی کنیم و با تجمیع آن هزینهها و با در نظر گرفتن یک سود منطقی برای کنسرتگذار و تیم او در مشورت با تهیهکنندگان به یک عدد مشخص برسیم. در این صورت میتوان با ادله روشن و منطقی درباره قیمت گذاری کنسرتها پاسخگو باشیم و اینگونه بتوانیم از مخاطبین موسیقی حمایت جدیتر و بهتری داشته باشیم.
منبع خبر: اقتصاد آنلاین