به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از سازندگی، پس از نمایش فیلم «زن و بچه» در بخش مسابقه اصلی «کن» که دومین حضور «سعید روستایی» را در جشنواره «کن» رقم زد و با بیش از ۱۰ دقیقه تشویق روبهرو شد، این فیلم در جدول منتقدان اسکرین در کن توانست در مجموع نمره «۹/۱» (از نمره کامل چهار) را کسب کند.
«زن و بچه» که یکی از ۲۲ فیلم رقابتکننده در بخش مسابقه اصلی جشنواره کن است به عنوان یک درام خانوادگی معاصر با موضوع انتقام و بخشش توصیف شده است و «پریناز ایزدیار» (بازیگر فیلم متری ششونیم) را در نقش یک پرستار بیوه بهتصویر میکشد که با پسر یاغی خود دستوپنجه نرم میکند؛ هنگامی که یک حادثه غمانگیز رخ میدهد، او خود را درگیر احساس خیانت میبیند حتی در حالی که دنبال عدالت است.
«رابی کالین» و «تیم روبی» از «تلگراف»، تنها منتقدانی بودند که به فیلم «زن و بچه» ۴ ستاره کامل دادند؛ منتقدان مجله سینمایی «پوزیتیف» فرانسه، «دیزایت» آلمان، «گاردین» و روزنامه «لوموند» فرانسه نیز با ۲ ستاره به استقبال فیلم روستایی رفتند.
منتقدان وبگاه روسی انگلیسی «مدوزا»، «فیلفان» مصر، «بانکوکپست» و «اسکریناینترنشنال» نیز نمره ضعیف یک ستاره را به فیلم «زن و بچه» دادند تا متوسط امتیاز این فیلم در جدول منتقدان به «۹/۱» برسد.
«گاردین» به فیلم امتیاز «۵.۳» ستاره از ۵ داده و مینویسد که «زن و بچه» درامی درباره «خشم و رنج در بازار ازدواج ایران» است. به باور منتقد این نشریه، فیلم جدید روستایی «مردی بیثبات و حقبهجانب را هدف میگیرد که فکر میکند بر بیوهای که قصد ازدواج با او را دارد، برتری دارد». در بخش دیگری از این نقد آمده است: «کمی آشفته است اما به واسطه نمایش سرراست بازیگران، پیش میرود».
«ددلاین» مینویسد: «بازیگر برجسته فیلم «ایزدیار» است که چشمان تیره و درشتش به ارزشمندترین دارایی فیلم بدل شده و تغییرات چالاکانه او شگفتآورند».
«ورایتی» مینویسد: «روانشناسی چیزی به فیلم اضافه نمیکند. رفتار خودویرانگر و غیرمنطقی شخصیت ایزدیار سبب میشود که مخاطب به جای احساس نزدیکی، گیج شود».
منتقد «آیان سینما» مینویسد: «فیلمی پربازیگر است که هیچکس در آن دوستداشتنی نیست و این سایه ملایمی روی فیلمی میاندازد که اصرار دارد اخلاق را بهچالش بکشد، زیرا به ظاهر، کسی توان این را ندارد که کار درست را بکند».
منتقد «اسکرین» مینویسد: «فیلم با انبوهی از لحظات بهتآور و ویرانگر فرونشست میکند و باعث میشود، بازیگران درام را با بیان احساس سرپا نگه دارند، روشهایی که همیشه لطافت ندارند».
منتقد «تایماوت» به فیلم، امتیاز ۴ ستاره از ۵ میدهد و مینویسد که فیلم جدید روستایی «موفق میشود که در بهتصویر کشیدن زنی که با رنجی غیرقابلتصور کنار میآید، هم به شکل بیمانندی پرتنش و هم بهگونهای عمیق، تکاندهنده باشد».
منتقد «رپ» مینویسد: «یک فیلم حال بدکن بیشباهت به آثار دیگر است که برای یافتن ناچیزترین روزنههای امید باید چشم را تنگ کرد؛ در حالی که کنار شخصیتها برای رسیدن به رستگاری بالقوه مچاله میشویم».
«سوفی مانکس کافمن»، منتقد نشریه «ایندی وایر» در نقدی که پس از تماشای فیلم «زن و بچه» ساخته سعید روستایی در کن نوشت با تمجید از بازی درخشان پریناز ایزدیار در این فیلم، او را یکی از شانسهای اصلی جایزه بازیگر زن کن دانست.
در بخشی از این نقد آمده است: »اکثر ما نمیدانیم مشکلاتمان در مقیاسی از عادی تا تراژیک بهگونهای دقیق کجا قرار میگیرند. یک روز، دغدغهات این است که خانواده همسر آیندهات را تحتتاثیر قرار دهی یا با دردسرهای مدرسهای که نمیتواند پسرت را کنترل کند، دستوپنجه نرم کنی؛ روز بعد، ناگهان زمین از زیر پایت کشیده میشود و دیگر هیچ نقطه اتکایی برای این اضطرابهای معمول اجتماعی باقی نمیماند».
این سقوط از سطحی از استرس به وضعیتی از ویرانی که دیگر هیچگاه قابل ترمیم نیست، «پریناز ایزدیار»، بازیگر قدرتمند ایرانی را بهشکلی خیرهکننده بهتصویر میکشد. شگفتانگیز است که با وجود دفعات زیاد گریه یا فریاد، بازی او هیچگاه تکراری نمیشود. او همواره با نوسانات تازهای به ضربات بیرحمانه سرنوشت، واکنش نشان میدهد و نمیگذارد شخصیتش، «مهناز» به فردی منفعل یا ماشینی تبدیل شود».
«سعید روستایی»، کارگردان ملودرامساز ایرانی که پس از فیلم «برادران لیلا»، در سال ۲۰۲۲، بار دیگر به بخش رقابتی کن بازگشته است، نشان میدهد که ذوقی آلمودووارگونه در ترسیم درد زنانه در بستر یک نظام مردسالار دارد؛ طراحی صحنهاش هرچند طبیعیتر از آثار فیلمساز اسپانیایی است اما بیان احساسی پُررنگی دارد که با وجود اغراق، میداند چه زمانی باید برای رسیدن به سکوتی زیبا، خود را مهار کند.
در بخش دیگری از این مطلب آمده است: «چند اشکال ساختاری باعث میشود، گاه فیلم از یک ملودرام سینمایی به مرزهای سریالهای تلویزیونی نزدیک شود زیرا بدبیاریها، یکی پس از دیگری از راه میرسند اما بازی پرشور و پیوسته ایزدیار، این توازن را حفظ کرده و بیننده را با خود همراه میکند».
شرکت فرانسوی «Goodfellas» مسئولیت فروش بینالمللی این درام ایرانی را بر عهده گرفته است. این فیلم، اولین اثر سعید روستایی پس از فیلم «برادران لیلا» (رقابتکننده نخل طلای کن در سال ۲۰۲۲) است.
«پیمان معادی» نیز در این فیلم، دوباره با سعید روستایی همکاری داشته که در این نقد، اشارهای به بازی او نشده است.
تاکنون فیلمهای «دو دادستان» ساخته «سرگی لازنیتسا» و «یک تصادف ساده» از «جعفر پناهی» با امتیاز «۱/۳» بالاترین نمرات را به خود اختصاص دادهاند.
نمایش فیلمهای بخش مسابقه اصلی جشنواره کن با «مادران جوان» ساخته برادران «داردن» و «مغز متفکر» از «کلی رایکارد» پایان مییابد؛ باید منتظر ماند و دید در پایان، کدام فیلمها نظر اعضای هیات داوران به ریاست «ژولیت بینوش» را جلب میکنند.
منبع خبر: اقتصاد آنلاین